Våren 2025
Vecka 15 – helklass
Tonrör
Vi övar instrumentkännedom
Vilket instrument?
Vilket instrument?
instrument nr 3
Instrument nr 4
Instrument nr 5
Lektion vecka 10 – Repetera med hjälp av 2 filmer utifrån ett exempel som en elev gjort.
Uppgiftspappret hittar du här: Lektion vecka 10 Skapa melodier Åk 4 durskala arabisk skala
Musikskapande Januari 2025
Uppgift 1. Melodi i song maker. Du hittar din uppgift i classroom.
Uppgift 2. Ackord (3 toner klingar samtidigt) i Song maker
Nedan ser du först en skala (stegvis uppåt) och sedan exempel på 3-stämmiga ackord i Song maker.
Uppgift 3. Testa att skriva en melodi med noter. Du får uppgiftsbladet på lektionen.
Extra: lär dig mer om ackord och om vad omläggningar är:
Improvisation pentaskala
Pentatonisk skala = 5 toner t.ex. – F G A C D
Lektion 1 (v 2: 3B, 4B helklass, v. 3 3A samt 4A)
Lyssna till melodin
ice age flute (finns under musikhistoria istiden)
Var med och lyssna (ev. spela) till improvisation på piano (c d f g a)
Var med vid genomgång av chrome music lab – SONG MAKER
På egen hand:
- Testa att ändra melodin som du hittar i länken men tänk på:
- Använd röd, orange, ljusgrön, mörkgrön och lila-blå. Ej gul eller rosa.
- (samma som tonerna markerade ovan: c d f g a)
https://musiclab.chromeexperiments.com/Song-Maker/song/5862173217259520
Hösten 2024
4A Lektion 10 december
Sång – Nu snöar det
Oboe – repetition
Fagott – repetition. Hur låter en fagott?
Lyssningsexempel – Våroffer (1913 av kompositören Igor Stravinsky)- med fagottsolo i början.
Lyssna även till andra delen med tydliga rytmer och dissonanta klanger.
Frågor
- Vad heter munstycket till oboe (Svar dubbelt rörblad, gjort av vass).
- Beskriv hur en oboe ser ut (svar: ett svart långsmalt instrument med silverfärgade knappar (klaffar).
- Hur låter en oboe? Svar: genomträngande tydlig ton. Också vackert. Kan låta som många andra instrument också låta gnissligt och tjutigt om den som spelar pressar genom luften hårt.
- Fagott – vi lyssnar till tonen av fagott – ”orkesterns clown” (instrumentet används ofta vid komiska/roliga effekter i olika stycken).
Vi skriver upp 5 viktiga instrument i träblåsfamiljen som också ingår i symfoniorkestern.
4A Lektion 3 dec. 4B 5 december.
Träblås: Oboe
Fakta Oboe: Ljudet uppstår genom att luft pressas genom ett munstycke som kallas ”dubbelt rörblad”. Två bitar vass som surrats ihop med tråd.
Fagott
4B
- musiklyssning – Bach, Mozart eller Beethoven?
- Vi sjunger Julen är här
- Vi lyssnar till fagott och oboe. Vi tittar på hur ett dubbelt rörblad ser ut.
- Vi sjunger julhymn
- Exitticket – nämn ett instrument ur träblåsfamiljen.
Gemensam lektion 4A och 4B Torsdag 28 nov
-
Julen är här
-
Tillsammans ett lag – Östregård
-
Jul (och Nyårs-)hymn
-
Tillsammans ett lag
-
December – Nu så börjar slutet
Julhymn
Rörelsepaus
4A – Lektion vecka 48 Familjen Stråkinstrument
Stråkfamiljens
- Fiol – violin
- Altfiol – viola
- Cello – Violoncell
- Kontrabas (även kallad ståbas (jämför elbas som du balanserar i knät) eller basfiol som man ofta sa förr i tiden.)
Kontrabasen är det största instrumentet i familjen stråk.
Lektion vecka 47 – Familjen Brass/Bleckblås
Vi lyssnar till ett klipp – vilka instrument kan vi höra?
Lektion v 46
Vi gör en övning med instrument på lappar
Instrumentkännedom
Nyckelharpa, altfiol och gitarr.
Balalajka
Tuba
Lika unika:
Lektion v 41
Vilka melodier kan vi och vilka texter sitter?
Har alla hittat texterna i classroom?
-
Imagine
-
Du och jag – åk 4 leder, skolan sjunger den svenska delen, åk 4 sjunger själv den engelska delen.
-
Lika unika – alla på skolan sjunger åk 4 leder
-
Tillsammans ett lag – Alla sjunger
Lektion v 37
Vi lyssnar till två olika versioner av Imagine – en låt om fred
Låten är skriven 1971 av John Lennon, medlem i The Beatles. Så här låter hans version:
Anteckningar från Våren 2023 – Helklass vecka 17
- Musiklyssning – Blåsippan ute i backarna – hur gammal kan låten vara? ca 100 år?
- Rytmläsning/klappa. Vi går igenom hur många ta det går på en 4/4-dels takt. Hur många ti ti (åttondelar). Hur många tikitiki?
- Vi hittar på en egen rytm.
- Vi provar att skriva några noter även på notlinjer.
- De elever som blir klara med uppgif 1 och 2 kan göra en självvärdering hur långt vi hunnit på ensemble.
Eleverna i 4b slutar med Du och jag vers och refräng. 4A diskuterar istället ordningsfrågor. Viktigt att följa turordningen på hjälplistan på tavlan.
Dagens uppgift
Helklass vecka 14
Dagens mål:
-
Delta i sång
-
Delta i spel (boomwackers)
-
Delta i resonerande/diskussioner/exit ticket
Vi väljer en låt att sjunga i hop i helklass
- Bara vi är vänner
- April april april
Vi spelar I won’t shake på tonrör
Exit ticket: Hur många olika ackord finns i ”I won’t shake”?
Ensemble åk 4
v.14 Lindar
Vi har startat med mellolåtar.
v. 9 Lindar
Vi fortsätter med spel på stationer. Vi fördjupar ackordspel genom att spela fullständiga ackord dvs. 3 toner. Steg 1 – kvintackord på den nya låten. Steg 2 – hela ackord.
Lektion 15 februari – vi skriver ner vår melodi med noter
Här kommer en liten sammanfattning över vad vi gjort 15 februari.
Här kommer även uppgiften om du vill skriva hemma, eller se uppgift 2 som kommer bli en fördjupning för de som klarat uppgift 1.
Melodier åk 4 siffror till noter_kopia
Lektion 8 februari Musikskapande – skriv en melodi med hjälp av siffror
Välj mellan tonerna 1 2 3 5 6 8 (Power notes som ofta blir bra melodier) (I C blir 1=c, 2=d, 3=e, 5=g, 6=a, 8=c2)
t.ex.
1 1 1 2 3 3 3___ 5 6 5 6 3____
Du kan också ange rytmer genom att skriva ta ta eller ti ti ovanför dina siffror.
Lektion v 5 – Musikskapande Ackordsnurra – hitta 4 ackord. Det blir en så kallad ”rundgång”.
Vi tittar på en liten film och lägger märke till vilka ackord som är systrar (mörkgröna) och kusiner (lila). Ackord som är släkt med varandra låter bra ihop.
Planering 7 dec 2023 åk 4
- Lyssna på musiken i videoklippet Trolltider.
- Skriv upp de instrument du kan höra.
- Instrumentets namn_______________________ eller rita:
- Instrumentets namn_______________________ eller rita:
- Instrumentets namn_______________________ eller rita:
- Instrumentets namn_______________________ eller rita:
Vilka instrument kan du höra i musiken? Skriv namn på instrumentet eller rita.
3. Lyssna på James Horners filmmusik. Nu kan du se olika instrument. Skriv upp namnen på de du kan.
-
- Instrumentets namn_______________________ eller rita:
- Instrumentets namn_______________________ eller rita:
- Instrumentets namn_______________________ eller rita:
- Instrumentets namn_______________________ eller rita:
I nästa klipp kan du se många av instrumenten. Kompositören heter James Horner. Han har skrivit mycket musik för film.
Medan du lyssnar vidare på klippet, öva på att rita noter. Tänk på att göra nothuvudet ovalt. Se exempel nedan:
Gör sedan en uppgift som du får på papper av din vikarie.
Ytterligare en konsert med filmmusik. Det är kompositören själv, John Williams, som dirigerar. Orkestern är Wiens filharmoniska orkester.
Övning inför 12 dec 2023
- Cover me in sunshine – se lyrics-video nedan
- En broder mer – Du hittar klipp längre ner på denna sida
- Imagine – du hittar klipp längre ner på denna sida
Öva En broder mer
Öva Imagine med klass 4A
Övning inför FN-samling 2023
- Östregårdslåten (alla utom åk 4)
- Imagine (åk4)
- Drama
- En broder mer (åk4)
- Cover me in sunshine (åk4)
- Heal the world (åk4) och Du och jag (hela skolan sjunger)
- Åk 4 sätter sig
- Lika unika (alla sjunger)
- Barn i alla länder (alla sjunger)
- Hej goddag och Hallå ? (alla)
- ”Dags att säga tack och hej”-låt (alla sjunger)
Öva Imagine med klass 4A
Öva En broder mer
För att se denna video med låttext i kanske du behöver använda ett annat digitalt verktyg.
Lektionsupplägg från läsåret 22-23
Ensemblespel i helklass v 22
Veronica Maggios ”Jag kommer” – originaltonart är Eb – så vi har sänkt den ett halvt tonsteg. Vill du spela med till originalet, se formschema längre ner.
Jag kommer i Eb originaltonart formschema
Ensemblespel i helklass v 21 – det kommer bli bra
Lektion åk 4 18 nov
- Jag gillar hösten i kanon
- Nu faller löven
- Nytt projekt – digitalt musikskapande
- Vi provar att logga in på Soundtrap
- Resonerar om ljudspåren vi ser inne i ”Studio”-läget
Lektion helklass 28 oktober 2022 4A, 4B
- Sånguppvärmning ”naj naj naj” och ”Bim bom bom bom”
- Sång Oktober – tio fingrar
- Tonnamn på piano – repetition (Klipp nedan med Christoffer)
- Klistra in lapp med pianotangenter i din skrivbok
- Klistra in en mall för låtskrivande
- Vi lär oss att klappa punkterad fjärdedel (Ta-i) med rythm reading (klipp nedan)
- Vi sjunger November – Den största skräcken
Anteckningar från läsåret 2021-2022
4b torsdag 24 mars
1. Hela ackord består av 3 toner. Det är ofta dur (klingar glatt) eller moll (klingar ledset).
2. Gör gehörstestet Dur eller moll
(uppgiftspapper finns i plastficka).
3. Gör uppgift 1-4 i din skrivbok (tonnamn och (hela) ackord i grundläge)
4. I kvintackord tas mittentonen bort och endast två olika toner spelas. Titta på hur vänster hand gör kvintackord i pianokompet till ”Hold me closer” (blått). Melodi i höger hand syns i grönt.
Steg 2 med pianoackord – Hela ackord i grundläge
Titta på filmen för att se hur du räknar ut avståndet mellan tangenterna. För steg 1 och kvintackord se film längre ned.
4A vecka 7
Tonhöjd – höga och låga toner. Ibland kallas de för ljusa och mörka toner även om ”högt” och ”lågt” är det musikaliskt mer korrekta uttrycket.
G-klaven – visar vart tonen g finns (på andra notlinjen).
Vilka är de 7 stamtonerna? a b c d e f g (sedan börjar det om). Stamtonerna hittas på de vita tangenterna.
Det finns 5 olika svarta tangenter. (De toner som finns här kallas de härledda tonerna. Det kommer av att de inte har en egen bokstav utan att deras nämn härleds/beror av vilken av de vita tangenterna som ligger nära)
Totalt 12 olika toner att hålla reda på.
Tonen d hittas på en vit tangent mitt emellan två svarta tangenter.
Vi gör en ny placering i klassrummet
Harmonier – när flera toner klingar tillsammans bildas harmonier. Det kan vara
- Dur- eller mollackord (tre toner behövs) Dur= glatt, moll=ledset.
- Kvintackord är egentligen bara ett ”intervall” dvs två toner som klingar samtidigt. Det är varken dur eller moll.
- Ackord kan ha fler än 3 toner i sig – tex har Am7 4 olika toner som klingar samtidigt.
Vi tittar på en film om det enklaste ”ackordet” – Kvintackordet.
Vi skriver ner D5, G5 och A5 på ett papper. Vi räknar till att avståndet mellan de två tonerna i kvintackordet är 7 halvtoner (7 tangenter).
4B 25 nov
Vi startar vår lektion med att titta på de tidigaste noterna, neumer/nevmer.
Nevmer – de tidigaste noterna som skrevs som små tecken ovanför låtens text.
Resonemang i klassen om hur lätt/svårt det kan ha varit att försöka sjunga efter nevmer.
Resonera två och två – varför behövdes noterna? (En mer utvecklad notskrift).
- Tydligare – nu kunde rytmen dvs. hur lång tonen skulle vara – skrivas ned.
- Den exakta tonhöjden (hur ljus eller mörk tonen skulle vara) kunde skrivas med hjälp av så kallade klaver. Exempel G-klaven som visar vart tonen g finns.
När uppfanns den typen av noter vi använder idag?
- Neumer 800-900-tal – tecken och ”krumelurer”
- Mensuralnotskrift 1250-1600-tal med 2-6 notlinjer, oftast 4. Kvadratiska nothuvuden.
- Nutida noter där 5 notlinjer användes kom under 1600-talet.
Handskrivna noter (J. S. Bach)
I avslutar lektionen med att påbörja en ”skriva noter-uppgift” i grupp.
4A 22 nov Mer om toner från förr
- Musiklyssning – vilket språk hörs? Från vilket århundrade kan stycket vara? Anna spelar upp ett stycke. (La Messe de Nostre Dame) Vi letar upp kompositören Guillame de Machaut på tidslinjen i klassrummet. Vi resonerar om hur musik från denna tid kan ha bevarats och tittar på hur de tidigaste noterna, nevmerna, såg ut. La Messe de Nostre Dame har blivit berömt för att det är det äldsta bevarade mässan som är fullständig – dvs noter finns för alla delar av stycket.
- Vi åker tillbaka till 900-talet och lyssnar på två klipp (De första två klippen på underflik Vikingatid på musikhistoria – instrumentet kohorn och näverlur)
- Vi sjunger Julen är här
- Om tid finns – Vi sjunger December – Nu så börjar slutet
Frågor v. 47:
- Vilket århundrade levde Giullame de Machaut?
- Vilket språk användes i musikstycket ”Messe de Notre Dame”?
- Beskriv vad ett bockhorn är?
- Vad är kulning?
- Varför var det bra att kunna kula?
Frågor sedan v. 46
- Från vilket århundrade kommer melodin ”Kära lilla Elsa/Kärleksklagan”?
- Fyll i luckorna
- ”Nu så börjar slutet, sista _______. ”
- ”Firas januari och så ______ vi.”
- ”Vi har haft en _________, vinter höst och vår”
Extra
Vilket instrument?
Klicka på länk. (Börja med att inte visa bilden utan endast ljudet.)
Klicka på länk här för nästa instrument.
4B 18 nov
- Musiklyssning – vilket språk hörs? Från vilket århundrade kan stycket vara?
- Vi åker tillbaka till 900-talet och lyssnar på två klipp
- Vi sjunger December – Nu så börjar slutet
- Film till fråga 1
Flera elever tycker att detta stycke låter mer gammaldags än ”Kära lilla Elsa”. Vi diskuterar språket och letar upp kompositören på vår tidslinje. Vi ser när kompositören föddes.
Blåshorn
Kohorn och bockhorn är ett gammaldags instrument som spelats under vikingatiden och som fortfarande spelas i t.ex. svensk och norsk folkmusik. Ett horn som hittats i Dalarna hade flera fingerhål att byta ton med och har daterats till 900-talet.
Av Musik- och teatermuseet – Eget arbete, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24894700
Bockhorn och kulning (lockropssång).
Kulningen kunde höras lång väg (7km, kanske mer vid bra väder och vind?)
Kulningen (lockrop) användes för att locka hem kor, får och getter.
Näverlur
Tillverkad i granträ och näver eller endast näver hörs näverluren flera kilometer. Den hittills äldsta hittade näverluren har daterats till 900-tal.
Ale börjar spela vid ca 0:30.
- Näverluren användes vid högtidliga tillfällen.
- Näverluren kunde användas för att varna för björn (varg och lodjur).
4A Lektion 15 nov
- Vi sjunger December – Nu så börjar slutet
I låten ”Nu så börjar slutet” hör vi en hel symfoniorkester. Vi tittar på en bild och namnger instrumenten.
- Trombon
- Fiol/violin
- Altfiol/viola
- Cello
- Basfiol/Kontrabas
Kan du hitta dem i bilden nedan?
Bilden är lånad från Göteborgs symfonikers hemsida.
2. Vi lyssnar till Air av Johann Sebastian Bach.
Bach har skrivit otroligt mycket musik. Detta stycke är skrivet för de fyra olika stråkinstrumenten samt cembalo, alltså ingen sång.
Del av en cembalo.
Det mest kända stycket av Bach av oss i Sverige är förmodligen ”Nu grönskar det” som är en del av en kantat (=ett musikstycke med sång) som Bach skrev på 1700-talet.
3. Okänt musikstycke – musiklyssning, resonera och tänka. (EPA*)
Först endast musik. Gissa årtal. (Tänk *Ensam först, diskutera sedan i *Par).
Ta hjälp av texten. Vissa ord är gammaldags. ”Blott”, ”bleve”, ”må”. Vi gissar på 1500-tal, 1600-tal eller 1700-tal. Diskutera i par.
Verserna 1,2,3 är skrivna med romerska siffror, är låten från romartiden 400 f.Kr.?
Texten till låten ”Kärleksklagan”
I Ack kära lilla Elsa min, fick jag blott träffa dig!
Men djupa vatten skiljer min hjärtevän från mig.
II Av sorg mitt hjärta klaga må, av saknaden så stor!
För dig jag ville bikta vad i mitt sinne bor.
III I hoppet jag dock väntar på att lyckan återfå.
Du kära lilla Elsa, hur gott det bleve då,
du kära lilla Elsa, hur gott det bleve då!
4B vecka 45
11 november 4B Vi reser tillbaka i tiden, lyssnar på musik och diskuterar
- Vi lyssnar till Kärleksklagan (Ack kära lilla Elsa). Vi försöker placera melodin i tiden.
1500-tal. I huvudsak i tretakt. Längst ned på följande sida hittar du melodin.
2. Förr kallades en stor del av den sjungna musiken för ballader. Kan vi redan en så kallad medeltida ballad?: Svar ja. Staffan Stalledräng. Vi lyssnar.
3. Vi reser till en ö där melodier från medeltiden har bevarats (se nedan).
På isolerade platser, t.ex. Färöarna och Island, har traditioner från medeltid och renässans bevarats och inte fått samma typ av inflytande från andra länder. De låg ju så isolerat. Lyssna på ett klipp från Orkneyöarna med musik från Färöarna.
Fakta Färöarna.
- Ligger halvvägs mellan Norge och Island.
- Musik kom från Skottland (keltiska melodier)
- Olika kyrkor på Färöarna hade olika meloditraditioner till sina psalmer. Samma psalm kunde alltså låta lika beroende på vilken kyrka du besökte på Färöarna.
- Även om melodier från den protestantiska kyrkan kom till Färöarna så bevarades den keltiska stilen i melodiernas utsmyckning.
- I klippet reser Eilin och Niels (från Färöarna) till Orkneyöarna för att sjunga i Sankt Magnuskatedralen, en stor kyrka byggd på 1100-talet av de nordmän (vikingaättlingar) som styrde där.
Målet med arbetsområdet ”historisk musik” åk 4 ht 21
- Vi ökar vår förmåga att resonera om musik nu och då
- Lära sig mer om ”Den tidiga musiken” från ca 800-1600-tal (vikingatid, medeltid, renässans).
- Vi lär oss om några tidstypiska instrument och jämför med dagens instrument
- Ökad förståelse för notskrift och hur den historiskt utvecklades
- Varje elev kan berätta om ett instrument från vikingatiden, medeltiden eller renässansen.