Åk 2

2B har letat efter ett av sina musikskapandeprojekt från åk 1: Här kommer låttexten:

Fm

Vi Vi vi vi

C   c   c   c

Vi kan spela fotboll          vi gör en bicicleta       i krysset

C   c   c    c     g# g#            f    f    f      f   g   g#   f   f    c    c

Vi har mat i vår skola

F     f     f     f    f    f   f

Vi ska leka i sanden

E     e    e   e  e     a a

Vi bygger en hel stad

F   f     f     g   g     g#

Vi ska ha disco!                                Min pappa är i London

B     b    b    c   c

 


 

 

För åk 2 och 3: 

Ingenting.  Enkel bakgrund att sjunga till – Obs – vi sjunger bara vers 1 enligt denna video, för fler verser se text nedan:

Ingenting – rimvisa Version inför 12 dec

  1. Vad vore livet utan dig? (dej)      Vad vore livet utan mig?    (mej)

Vad vore livet utan er?    Vad vore livet utan oss?

Ingenting  * * *        Ingenting  * * *

Ingenting  * * *       Ingenting  * * *

  1. Vad vore livet utan mat?            3A

Vad vore livet utan prat?

Vad vore livet utan ris?

Vad vore livet utan spis?

  1. Vad vore livet utan fisk?                      2A

Vad vore livet utan att va frisk?

Vad vore livet utan vitamin?

Vad vore livet utan kusin?

  1. Vad vore livet utan hus?               3B

Vad vore livet utan bus?

Vad vore livet utan hjälp?

Vad vore livet utan stjälp?

  1. Vad vore livet utan familj?                   (2B)

Vad vore livet utan vanilj?

Vad vore livet utan Kläder

När det är dåligt väder?

Skänk en slant * * *      Skänk en slant * * *

Skänk en slant * * *         Skänk en slant * * *

 


Anteckningar från läsåret 22-23

Meloditoner på ukulele

Nu vecka 3 och 4 har vi börjat utforska vilka enskilda toner som finns på ukulelen.

Vi startar med G-durskalan.

Sedan jobbar vi från tonen d på 3:e strängen. Idag 23 januari har 2A spelat på mittensträngarna och även hittat på en kort liten melodi.

Några begrepp:

  • TAB – Tabulatur – linjerna motsvarar strängarna på ukulelen och siffrorna vilket band som trycks ner.
  • Noter – visar med G-klav vilken ton som klingar. Notskrift är speciellt bra för att visa både tonhöjd och rytmer samtidigt.
  • Tonnamn med bokstäver – vi skriver tonerna d, e, fiss, g.

Mössens julafton – spel på ukulele

Mössens julafton formschema

                           

 

 

En genomspelning av alla 4 ukulelelåtar till måndag 28 nov

 

 

 

 

 


Lektion helklass 22 nov

vi sjunger igenom

  • Nu faller löven (inför musiksamling 30 nov)
  • Opp och ner
  • Canoe song
  • Rockspindeln
  • Tandborsten

 

 



Lektion 4 oktober 2022

Genomgång av hur 3 olika toner (d, e och f eller f# skrivs på noter).

Vi hjälps åt att rita på tavlan.

 

Vi sjunger ”Jag gillar hösten” och ”En tidig morgon i september”.


Åk 2 måndag 3 oktober

  • Titta på ett klipp (Se nedan)
  • Skriva ett arbetsblad – glöm inte skriva ditt namn
  • Om tid finns: Göra Noter – övning 1
  • Blyerstpennor och sudd finns i muggar i fönstret.
  • Koppla in dator med liten svart sladd som går till röd-station. För ljud ta blå minitelesladd och höj volymen på kanal 13(14 och huvudvolymen på mixerbordet till vänster.

 

Ukulele arbetsblad 1!

Ukulele arbetsblad 1_version2

 

Vad vi kan sedan tidigare:

Lösa-strängar-låten: Vi stämmer och spelar sedan med i denna mycket enkla låt. (Medan lärare stämmer ett instrument i taget så är övriga elever tysta med sina ukuleles). Ljud och instruktion för låten finns här:

D-ackordet till tandborsten.

Jag är en tandborste tandborste tandbordste jag, och jag gör tänderna rena.

Jag gnolar när jag borstar och jag borstar var dag, jag gör tänderna rena,

ah ah ah, ah ah ah, ah ah ah AH!

 

Bmoll-ackordet till Canoe song

Ha det nu så trevligt!

/Anna

 


 

 

Lektion 7 mars

Vänskapslåtar

Vi väljer mellan

  • Tillsammans (tänk att)
  • Tillsammans (klapp klapp)
  • Marsch pannkaka
  • Bara vi är vänner
  • Lika unika
  • Du och jag
  • Under skalet

Lektion 24 jan

  1. Lyssna efter instrument (först utan att se filmen)
  2. Titta på klippet, vi diskuterar vad vi kan se

Vi såg:

  • bastrumma
  • virveltrumma
  • pukor
  • orkesterpukor (timpani)
  • maraccas
  • Hi-hat-cymbaler
  • woodblock (träblock)
  • cymbaler
  • marimba
  • xylofon
  • dirigent

Vi spelar rytminstrument och börjar öva på att lyssna efter improvisation på xylofon. Eleverna på övriga instrument anpassar ljudstyrkan.

Vi utvärderade lektionen med tumme upp/ner och det blev ingen tydlig tumme ner från någon.

 

 

 

Lektion 29 nov

  • Jojk
  • Julen är här
  • December – Nu så börjar slutet
  • Brain break?
  • Eventuellt: 1-2 jojk till

I tusentals år har sångtraditionen jojk funnits med de samiska folken. Vi lyssnar igen till jojken som finns med i Frost-filmen.

Lite fakta om låten: Enligt wikipedia skrev Frode Fjellheim denna jojk, kallad Eatnemen Vuelie år 2002. Den anpassades och bearbetades senare så att den passade för att bli öppningsnumret i filmen Frost (2013).

Na na na hei-a na

Ha ni ha-a na-a

Na hei-a hei-a na ja no-a

Ha-na hei-o no-a-na

 

Vi sjunger med i Julen är här

 

December – Nu så börjar slutet

 

Om brainbreak behövs – Rythm reading:

Mer jojk från förra veckan: