Åk 4

Helklass vecka 17

  1. Musiklyssning – Blåsippan ute i backarna – hur gammal kan låten vara? ca 100 år?
  2. Rytmläsning/klappa. Vi går igenom hur många ta det går på en 4/4-dels takt. Hur många ti ti (åttondelar). Hur många tikitiki?
  3. Vi hittar på en egen rytm.
  4. Vi provar att skriva några noter även på notlinjer.
  5. De elever som blir klara med uppgif 1 och 2 kan göra en självvärdering hur långt vi hunnit på ensemble.

Eleverna i 4b slutar med Du och jag vers och refräng. 4A diskuterar istället ordningsfrågor. Viktigt att följa turordningen på hjälplistan på tavlan.

Dagens uppgift

 

Helklass vecka 14

Dagens mål:

  • Delta i sång

  • Delta i spel (boomwackers)

  • Delta i resonerande/diskussioner/exit ticket

Vi väljer en låt att sjunga i hop i helklass

  • Bara vi är vänner
  • April april april

Vi spelar I won’t shake på tonrör

Exit ticket: Hur många olika ackord finns i ”I won’t shake”?

 

 


Ensemble åk 4

v.14 Lindar

Vi har  startat med mellolåtar.

 

v. 9 Lindar

Vi fortsätter med spel på stationer. Vi fördjupar ackordspel genom att spela fullständiga ackord dvs. 3 toner. Steg 1 –  kvintackord på den nya låten.  Steg 2 – hela ackord.

 

 

Lektion 15 februari – vi skriver ner vår melodi med noter

Här kommer en liten sammanfattning över vad vi gjort 15 februari.

 

Här kommer även uppgiften om du vill skriva hemma, eller se uppgift 2 som kommer bli en fördjupning för de som klarat uppgift 1.

 

Melodier åk 4 siffror till noter_kopia

 

Lektion 8 februari Musikskapande  – skriv en melodi med hjälp av siffror

Välj mellan tonerna 1 2 3 5 6 8     (Power notes som ofta blir bra melodier)  (I C blir 1=c, 2=d, 3=e, 5=g, 6=a, 8=c2)

 

t.ex.

1 1 1 2 3 3 3___       5 6 5 6 3____

Du kan också ange rytmer genom att skriva     ta  ta   eller ti ti ovanför dina siffror.

 


Lektion v 5 – Musikskapande Ackordsnurra – hitta 4 ackord. Det blir en så kallad ”rundgång”.

Vi tittar på en liten film och lägger märke till vilka ackord som är systrar (mörkgröna) och kusiner (lila).  Ackord som är släkt med varandra låter bra ihop.

 


 

Planering 7 dec 2023 åk 4

  1. Lyssna på musiken i videoklippet Trolltider.
  2. Skriv upp de instrument du kan höra.
    1. Instrumentets namn_______________________ eller rita:
    2. Instrumentets namn_______________________ eller rita:
    3. Instrumentets namn_______________________ eller rita:
    4. Instrumentets namn_______________________ eller rita:

Vilka instrument kan du höra i musiken? Skriv namn på instrumentet eller rita.

3. Lyssna på James Horners filmmusik. Nu kan du se olika instrument. Skriv upp namnen på de du kan.

    1. Instrumentets namn_______________________ eller rita:
    2. Instrumentets namn_______________________ eller rita:
    3. Instrumentets namn_______________________ eller rita:
    4. Instrumentets namn_______________________ eller rita:

I nästa klipp kan du se många av instrumenten. Kompositören heter James Horner. Han har skrivit mycket musik för film.

 

Medan du lyssnar vidare på klippet, öva på att rita noter. Tänk på att göra nothuvudet ovalt. Se exempel nedan:

Noter övning 1

Gör sedan en uppgift som du får på papper av din vikarie.

Ytterligare en konsert med filmmusik. Det är kompositören själv, John Williams, som dirigerar. Orkestern är Wiens filharmoniska orkester.

 

 

 

 


Övning inför 12 dec 2023

  1. Cover me in sunshine – se lyrics-video nedan
  2. En broder mer – Du hittar klipp längre ner på denna sida
  3. Imagine – du hittar klipp längre ner på denna sida

 

Öva En broder mer

 

Öva Imagine med klass 4A

 

 

 


Övning inför FN-samling 2023

  1. Östregårdslåten (alla utom åk 4)
  2. Imagine (åk4)
  3. Drama
  4. En broder mer (åk4)
  5. Cover me in sunshine (åk4)
  6. Heal the world (åk4) och  Du och jag (hela skolan sjunger)
  7. Åk 4 sätter sig
  8. Lika unika (alla sjunger)
  9. Barn i alla länder (alla sjunger)
  10. Hej goddag och Hallå ? (alla)
  11. ”Dags att säga tack och hej”-låt (alla sjunger)

 

Öva Imagine med klass 4A

 

Öva En broder mer

 

För att se denna video med låttext i kanske du behöver använda ett annat digitalt verktyg.

 

 

Lektionsupplägg från läsåret 22-23

Ensemblespel i helklass v 22

Veronica Maggios ”Jag kommer” – originaltonart är Eb – så vi har sänkt den ett halvt tonsteg. Vill du spela med till originalet, se formschema längre ner.

Jag kommer BAS nivå 1 2 3

Jag kommer gitarr Nivå 1 2 3

Jag kommer Piano Nivå 1 2 3

 

Jag kommer i Eb originaltonart formschema

 

 

Ensemblespel i helklass v 21 – det kommer bli bra

Lektion åk 4    18 nov

  • Jag gillar hösten i kanon
  • Nu faller löven
  • Nytt projekt – digitalt musikskapande
    • Vi provar att logga in på Soundtrap
    • Resonerar om ljudspåren vi ser inne i ”Studio”-läget

 

Lektion helklass 28 oktober 2022 4A, 4B

  • Sånguppvärmning ”naj naj naj” och ”Bim bom bom bom”
  • Sång Oktober – tio fingrar
  • Tonnamn på piano – repetition (Klipp nedan med Christoffer)
  • Klistra in lapp med pianotangenter i din skrivbok
  • Klistra in en mall för låtskrivande
  • Vi lär oss att klappa punkterad fjärdedel (Ta-i) med rythm reading (klipp nedan)
  • Vi sjunger November – Den största skräcken

 

 


Anteckningar från läsåret 2021-2022

4b torsdag 24 mars

1. Hela ackord består av 3 toner. Det är ofta dur (klingar glatt) eller moll (klingar ledset).

2. Gör gehörstestet Dur eller moll

(uppgiftspapper finns i plastficka).

3. Gör uppgift 1-4 i din skrivbok (tonnamn och (hela) ackord i grundläge)

 

4. I kvintackord tas mittentonen bort och endast två olika toner spelas. Titta på hur vänster hand gör kvintackord i pianokompet till ”Hold me closer” (blått). Melodi i höger hand syns i grönt.

 

 


Steg 2 med pianoackord – Hela ackord i grundläge

Titta på filmen för att se hur du räknar ut avståndet mellan tangenterna. För steg 1 och kvintackord se film längre ned.

 

4A vecka 7

Tonhöjd – höga och låga toner. Ibland kallas de för ljusa och mörka toner även om ”högt” och ”lågt” är det musikaliskt mer korrekta uttrycket.

G-klaven – visar vart tonen g finns (på andra notlinjen).

Vilka är de 7 stamtonerna?    a b c d e f g (sedan börjar det om). Stamtonerna hittas på de vita tangenterna.

Det finns 5 olika svarta tangenter. (De toner som finns här kallas de härledda tonerna. Det kommer av att de inte har en egen bokstav utan att deras nämn härleds/beror av vilken av de vita tangenterna som ligger nära)

Totalt 12 olika toner att hålla reda på.

Tonen d hittas på en vit tangent mitt emellan två svarta tangenter.

Vi gör en ny placering i klassrummet

Harmonier – när flera toner klingar tillsammans bildas harmonier. Det kan vara

  • Dur- eller mollackord (tre toner behövs) Dur= glatt, moll=ledset.
  • Kvintackord är egentligen bara ett ”intervall” dvs två toner som klingar samtidigt. Det är varken dur eller moll.
  • Ackord kan ha fler än 3 toner i sig – tex har Am7 4 olika toner som klingar samtidigt.

Vi tittar på en film om det enklaste ”ackordet” – Kvintackordet.

Vi skriver ner D5, G5 och A5 på ett papper. Vi räknar till att avståndet mellan de två tonerna i kvintackordet är 7 halvtoner (7 tangenter).

 

 

 

4B 25 nov

Vi startar vår lektion med att titta på de tidigaste noterna, neumer/nevmer.

Nevmer – de tidigaste noterna som skrevs som små tecken ovanför låtens text.

Resonemang i klassen om hur lätt/svårt det kan ha varit att försöka sjunga efter nevmer.

Resonera två och två – varför behövdes noterna? (En mer utvecklad notskrift).

  • Tydligare – nu kunde rytmen dvs. hur lång tonen skulle vara – skrivas ned.
  • Den exakta tonhöjden (hur ljus eller mörk tonen skulle vara) kunde skrivas med hjälp av så kallade klaver. Exempel G-klaven som visar vart tonen g finns.

När uppfanns den typen av noter vi använder idag?

  • Neumer 800-900-tal – tecken och ”krumelurer”
  • Mensuralnotskrift 1250-1600-tal med 2-6 notlinjer, oftast 4. Kvadratiska nothuvuden.

  • Nutida noter där 5 notlinjer användes kom under 1600-talet.

Handskrivna noter (J. S. Bach)

 

I avslutar lektionen med att påbörja en ”skriva noter-uppgift” i grupp.

 


 

4A 22 nov Mer om toner från förr

  1. Musiklyssning – vilket språk hörs? Från vilket århundrade kan stycket vara? Anna spelar upp ett stycke. (La Messe de Nostre Dame) Vi letar upp kompositören Guillame de Machaut på tidslinjen i klassrummet. Vi resonerar om hur musik från denna tid kan ha bevarats och tittar på hur de tidigaste noterna, nevmerna, såg ut. La Messe de Nostre Dame har blivit berömt för att det är det äldsta bevarade mässan som är fullständig – dvs noter finns för alla delar av stycket.

  1. Vi åker tillbaka till 900-talet och lyssnar på två klipp (De första två klippen på underflik Vikingatid på musikhistoria – instrumentet kohorn och näverlur)
  2. Vi sjunger Julen är här
  3. Om tid finns – Vi sjunger December – Nu så börjar slutet

Frågor v. 47:

  1. Vilket århundrade levde Giullame de Machaut?
  2. Vilket språk användes i musikstycket ”Messe de Notre Dame”?
  3. Beskriv vad ett bockhorn är?
  4. Vad är kulning?
  5. Varför var det bra att kunna kula?

Frågor sedan v. 46

  1. Från vilket århundrade kommer melodin ”Kära lilla Elsa/Kärleksklagan”?
  2. Fyll i luckorna
    1. ”Nu så börjar slutet, sista _______. ”
    2. ”Firas januari och så ______ vi.”
    3.  ”Vi har haft en _________, vinter höst och vår”

Extra

Vilket instrument? 

Klicka på länk.  (Börja med att inte visa bilden utan endast ljudet.)

Klicka på länk här för nästa instrument.


 

4B 18 nov

  1. Musiklyssning – vilket språk hörs? Från vilket århundrade kan stycket vara?
  2. Vi åker tillbaka till 900-talet och lyssnar på två klipp
  3. Vi sjunger December – Nu så börjar slutet

 

  1. Film till fråga 1

Flera elever tycker att detta stycke låter mer gammaldags än ”Kära lilla Elsa”. Vi diskuterar språket och letar upp kompositören på vår tidslinje. Vi ser när kompositören föddes.

 

Blåshorn

Kohorn och bockhorn är ett gammaldags instrument som spelats under vikingatiden och som fortfarande spelas i t.ex. svensk och norsk folkmusik. Ett horn som hittats i Dalarna hade flera fingerhål att byta ton med och har daterats till 900-talet.

Av Musik- och teatermuseet – Eget arbete, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24894700

Bockhorn och kulning (lockropssång).

Kulningen kunde höras lång väg (7km, kanske mer vid bra väder och vind?)

Kulningen (lockrop) användes för att locka hem kor, får och getter.

Näverlur

Tillverkad i granträ och näver eller endast näver hörs näverluren flera kilometer. Den hittills äldsta hittade näverluren har daterats till 900-tal.

Ale börjar spela vid ca 0:30.

  • Näverluren användes vid högtidliga tillfällen.
  • Näverluren kunde användas för att varna för björn (varg och lodjur).

4A Lektion 15 nov

  1. Vi sjunger December – Nu så börjar slutet

I låten ”Nu så börjar slutet” hör vi en hel symfoniorkester. Vi tittar på en bild och namnger instrumenten.

  • Trombon
  • Fiol/violin
  • Altfiol/viola
  • Cello
  • Basfiol/Kontrabas

Kan du hitta dem i bilden nedan?

Bilden är lånad från Göteborgs symfonikers hemsida.

2. Vi lyssnar till Air av Johann Sebastian Bach. 

Bach har skrivit otroligt mycket musik. Detta stycke är skrivet för de fyra olika stråkinstrumenten samt cembalo, alltså ingen sång.

 Del av en cembalo.

Det mest kända stycket av Bach av oss i Sverige är förmodligen ”Nu grönskar det” som är en del av en kantat (=ett musikstycke med sång) som Bach skrev på 1700-talet.

 

3. Okänt musikstycke – musiklyssning, resonera och tänka. (EPA*)

Först endast musik. Gissa årtal. (Tänk *Ensam först, diskutera sedan i *Par).

Ta hjälp av texten. Vissa ord är gammaldags. ”Blott”,  ”bleve”, ”må”. Vi gissar på 1500-tal, 1600-tal eller 1700-tal. Diskutera i par.

Verserna 1,2,3 är skrivna med romerska siffror, är låten från romartiden 400 f.Kr.?

Texten till låten ”Kärleksklagan”

I      Ack kära lilla Elsa min, fick jag blott träffa dig!

Men djupa vatten skiljer min hjärtevän från mig.

II    Av sorg mitt hjärta klaga må, av saknaden så stor!

För dig jag ville bikta vad i mitt sinne bor.

III   I hoppet jag dock väntar på att lyckan återfå.

Du kära lilla Elsa, hur gott det bleve då,

du kära lilla Elsa, hur gott det bleve då!


4B vecka 45

11 november 4B Vi reser tillbaka i tiden, lyssnar på musik och diskuterar

  1. Vi lyssnar till Kärleksklagan (Ack kära lilla Elsa). Vi försöker placera melodin i tiden.

1500-tal. I huvudsak i tretakt. Längst ned på följande sida hittar du melodin.

2. Förr kallades en stor del av den sjungna musiken för ballader. Kan vi redan en så kallad medeltida ballad?: Svar ja. Staffan Stalledräng. Vi lyssnar.

3. Vi reser till en ö där melodier från medeltiden har bevarats (se nedan).

 

 

På isolerade platser, t.ex. Färöarna och Island, har traditioner från medeltid och renässans bevarats och inte fått samma typ av inflytande från andra länder. De låg ju så isolerat. Lyssna på ett klipp från Orkneyöarna med musik från Färöarna.

Fakta Färöarna.

  • Ligger halvvägs mellan Norge och Island.
  • Musik kom från Skottland (keltiska melodier)
  • Olika kyrkor på Färöarna hade olika meloditraditioner till sina psalmer. Samma psalm kunde alltså låta lika beroende på vilken kyrka du besökte på Färöarna.
  • Även om melodier från den protestantiska kyrkan kom till Färöarna så bevarades den keltiska stilen i melodiernas utsmyckning.
  • I klippet reser Eilin och Niels (från Färöarna) till Orkneyöarna för att sjunga i Sankt Magnuskatedralen, en stor kyrka byggd på 1100-talet av de nordmän (vikingaättlingar) som styrde där.

Målet med arbetsområdet ”historisk musik” åk 4 ht 21

  • Vi ökar vår förmåga att resonera om musik nu och då
  • Lära sig mer om ”Den tidiga musiken” från ca 800-1600-tal (vikingatid, medeltid, renässans).
  • Vi lär oss om några tidstypiska instrument och jämför med dagens instrument
  • Ökad förståelse för notskrift och hur den historiskt utvecklades
  • Varje elev kan berätta om ett instrument från vikingatiden, medeltiden eller renässansen.