Musikskapande kunskapskrav åk 6

Flera olika vägar finns till att skapa egen musik. Det kan vara allt från små sjungna melodier, sång med eget komp på gitarr eller piano eller en låt som skapas med hjälp av datorn. Hur väl du bearbetar musiken avgör sedan vilket betygssteg ditt ”låtprojekt” motsvarar.

För åk 6 börjar eleverna att testa egna idéer med stöd av lärare.

För betyget E (Lgr11) i åk 6 i musikskapande:


 

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.

I Lgr22 hittar vi denna skrivning (mina kursiveringar):

Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar
på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven komponerar musikaliska
uttryck som har en i huvudsak fungerande form.

Elever ska för E sätta ihop något där flera delar har en fungerande form eller där låten med några undantag har en fungerande form. Jämför med den snällare formuleringen (Lgr11) att eleven ska pröva att sätta ihop enklare musikaliska mönster samt pröva hur de kan bidra till en fungerande komposition.

Idéer och tankar: Eleven kan berätta något om sitt musikaliska skapande.

Musikaliska uttryck: Melodier, harmonier, basstämmor, rytmkomp.

 

För betyget C i åk 6 i musikskapande (Lgr11):


 

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition.

Lgr22 betyget C åk 6:

Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar
på ett fungerande sätt. Eleven komponerar musikaliska uttryck som
har en fungerande form.

Nu ska elever för C i musikskapande sätta ihop något som har en fungerande form.

För betyget A i åk 6 i musikskapande (Lgr11):


 

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition.

 

Lgr22: Kunskapskravet för A i åk 6

Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar
på ett väl fungerande sätt. Eleven komponerar musikaliska uttryck
som har en väl fungerande form.