4B vecka 45

11 november 4B Vi reser tillbaka i tiden, lyssnar på musik och diskuterar

  1. Vi lyssnar till Kärleksklagan (Ack kära lilla Elsa). Vi försöker placera melodin i tiden.

1500-tal. I huvudsak i tretakt. Längst ned på följande sida hittar du melodin.

2. Förr kallades en stor del av den sjungna musiken för ballader. Kan vi redan en så kallad medeltida ballad?: Svar ja. Staffan Stalledräng. Vi lyssnar.

3. Vi reser till en ö där melodier från medeltiden har bevarats (se nedan).

 

 

På isolerade platser, t.ex. Färöarna och Island, har traditioner från medeltid och renässans bevarats och inte fått samma typ av inflytande från andra länder. De låg ju så isolerat. Lyssna på ett klipp från Orkneyöarna med musik från Färöarna.

Fakta Färöarna.

  • Ligger halvvägs mellan Norge och Island.
  • Musik kom från Skottland (keltiska melodier)
  • Olika kyrkor på Färöarna hade olika meloditraditioner till sina psalmer. Samma psalm kunde alltså låta lika beroende på vilken kyrka du besökte på Färöarna.
  • Även om melodier från den protestantiska kyrkan kom till Färöarna så bevarades den keltiska stilen i melodiernas utsmyckning.
  • I klippet reser Eilin och Niels (från Färöarna) till Orkneyöarna för att sjunga i Sankt Magnuskatedralen, en stor kyrka byggd på 1100-talet av de nordmän (vikingaättlingar) som styrde där.

Målet med arbetsområdet ”historisk musik” åk 4 ht 21

  • Vi ökar vår förmåga att resonera om musik nu och då
  • Lära sig mer om ”Den tidiga musiken” från ca 800-1600-tal (vikingatid, medeltid, renässans).
  • Vi lär oss om några tidstypiska instrument och jämför med dagens instrument
  • Ökad förståelse för notskrift och hur den historiskt utvecklades
  • Varje elev kan berätta om ett instrument från vikingatiden, medeltiden eller renässansen.

 

 

Om MusikfrökenAnna

Musiklärare som just nu undervisar i F-4.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *