Musikskapande uppgift 1 – skriva bluesmelodi
Uppgift 1 går ut på att använda noter för att skriva en bluesmelodi. Som grund finns en så kallad bluestolva – dvs 12 takter med bluesackord, i vårt fall i D. Ackorden i bakgrunden blir dessa:
D7 / / / D7 / / / D7 / / / D7 / / /
G7 / / / G7 / / / D7 / / / D7 / / /
A7 / / / G7 / / / D7 / / / D7 / / /
Din uppgift blir sedan att skriva en melodi genom att använda fjärdedelsnoter, åttondelsnoter och åttondelstrioler. Även pauser. De 12 takterna ska vara så kompletta som du kan göra dem.
Bedömning uppgift 1: I vilken grad du har visat:
- Grundläggande förståelse för musikaliska symboler: noter
- Förståelse för tonhöjd och variation av rytmik
- Förståelse för musikaliska fraser
- Förståelse för att använda bluesskalans toner
E-nivå C-nivå/A-nivå
|
1. Jag har prövat att rita fjärdedelsnoter och åttondelsnoter. 2. Vissa takter är korrekta och vissa felaktiga rent matematiskt.
Melodin är växelvis hoppig eller mer logisk |
1. Jag har skrivit fjärdedels- och åttondelnoter, trioler och pauser. De flesta takterna har noter som stämmer med 4/4-dels takt.
2.Jag tar till mig av genomgångar och feedback och tillämpar den. Jag suddar ologiska hopp och förbättrar successivt melodin. Jag letar egna bluesmelodikällor på youtube. |
Förståelse för musikaliska fraser | Jag har prövat att även skriva pauser i musiken | Jag har en plan för hur många slag frasen är och när det sedan är paus i melodin |
Förståelse för bluesskalans toner | Jag har använt bluesskalans toner och undvikit tonerna e och b och lyckas nästan helt med det. | Jag har undvikit tonerna e och b och kan peka ut var de finns på notlinjerna. Om jag använder tonerna e och b gör jag det för det låter bra (tonen ingår i ett ackord eller, möjligen: är en ton som passeras snabbt) |
resonera om eget och andras musicerande (andras bluesmelodier) | Jag kan uttrycka en åsikt om de bluesmelodier vi spelat upp mha noteflight. | Jag kan dessutom ge något/flera exempel på förbättringar |