Åk 6 Barocken

Vecka 10 – Lär dig mer om Johann Sebastian Bach

Nu är en digital genomgång på Johann Sebastian Bach klar! Denna film blir utgångspunkt för lektion vecka 11 för åk 6.

Läxa till tisdag vecka 11:

  1. Lyssna igenom Powerpointpresentationen.
  2. Påbörja en Tidslinje/mindmap där du skriver in 3-5 händelser ur J.S. Bachs liv. (Se förslag nedan. En händelse kan vara ett komponerat verk.)

 

Vem var vem?

 


Bach del 1         Åk 6,  9 februari


Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Johann Sebastian anses av många vara den störste av alla barockkompositörerna. Han kallas ibland ”musikens fader”. Den som endast ska lyssna till en klassisk kompositör kommer långt med Bach och hans 972 verk.

När Bach gick i åk 1-4

Bach fick lära sig att spela fiol av sin far Johann Ambrosius. När han var 7 år fick han börja i skolan och lära sig latin. Han lär har varit en ganska busig elev. Under tre tuffa år i skolan med hårda gäng, slagsmål och fysisk bestraffning skaffade sig den unge Bach 258 frånvarodagar. Redan som 10-åring förlorade Bach båda sina föräldrar och fick bo hos sin bror Johann Christoph som även lärde honom att spela orgel.

Bach som 15-åring

Bach hade en vacker klar röst och fick genom sin röst en plats på en skola i Lüneburg. Men ganska snart gjorde målbrottet att han gick över till att spela fiol och cembalo.

Första jobbet i kyrkan i Arnstadt och långpromenad – Bach går till Lübeck, 30 mil.

Bach blev känd som en mycket skicklig musiker och fick som 18-åring jobb i kyrkan i Arnstadt. I jobbet ingick även undervisning. Men efter en tid verkar han ha retat sig på sina elever och när han var 20 lär han ha förolämpat en av dem, en fagottist, som blev så arg så att Bach blev slagen av honom. Det blev förhör nere på polisstationen. År 1705 fick han ledigt några veckor från jobbet i kyrkan. Då gick han hela vägen till Lübeck för att lyssna på sin idol, den danske organisten Dietrich Buxtehude, men blev borta fler månader!


Några av Bachs viktiga verk:

  • Toccata och fuga i D-moll. Förmodligen färdigställd 1708, möjligen så tidigt som från år 1703-1707. (Bach 18-23 år).  Lyssna här.
  • Brandenburgkonserterna. 6 konserter. Från år 1721. Den trivsamma konserten i G-dur kan du lyssna på här. Vid 5.48 kan du höra den snabba allegro-delen.
  • Das Wohltemperierte klavier. 48 preludier och fugor för ett vältempererat klaver/piano. De första 24 är från år 1722. Lyssna här när Svitoslav Richter spelar i Moskva 1969.
  • Cellosviterna. 6 solostycken för cello. Från ca år 1717-1723. Lyssna här.
    • Cellosvit nr 1 i G-dur. Lyssna på Micha Maisky här.
  • Partitor för soloviolin, 6 st.
    • Chaconne ur Partita nr 2. Lyssna på Hilary Hahn här. Det sägs att Chaconne komponerades i sorgen efter första hustrun. Det kan möjligen stämma om Maria Barabara dog redan 1720 och om Chaconnen komponerades där efter.
  • Sonater för violin och cembalo
    • Adagio från Sonata i G-moll. Lyssna på Hilary Hahn här. Eller den snabbare Presto här.    (1717-1720)
  • Matteuspassionen. Bach skrev aldrig några operor, det blev passioner istället, så kallade oratorium. Från år 1729. Lyssna här.
  • Air. Ur orkestersvit nummer 3 i D-dur. Från år 1731. Kanske det mest lyssnade stycket av Bach? Lyssna här.
  • Goldbergvariationerna – klavervariationer/pianovariationer. Sägs vara en av de mest komplexa samling med teman och variationer som någonsin skrivits. Från 1741. Lyssna på en inspelning av Glenn Gould här.
  • Die Kunst der fuge. Översatt ungefär ”Fugkonst”. Från år 1746. De olika stämmorna är som självständiga melodier för att sedan samlas ihop till rena harmonier på väl valda ställen. Lyssna här.
  • H-mollmässan. Bach sammanställer tidigare skriven musik och skriver nytt till denna kompletta mässa. Färdig 1747.

Två andra stycken som bara måste med:

  • Jesus bleibet meine Freude från Kantata BWV 147 där Jesus Bleibet är den sista av tio delar. En bearbetning från oboestämmorna till piano har gjort stycket älskat och berömt. Kantatan är komponerad 1717 och 1723. Lyssna här.

För soloviolin (Från år 1717-1720).

  • Adagio från Sonata i Gmoll. Lyssna på Hilary Hahn här. Eller den snabbare Presto här.

Bach del 2

Jobbet i som organist i Mühlhausen

Bach var ganska glad när två år senare han 1707  fick sparken från kyrkan i Arnstadt och fick spela orgel i Mühlhausen istället. Samma år, 22 år gammal, gifter han sig med sin syssling Maria Barbara.

 

Jobbet på hovet i Weimar

Året därpå, 1708, byter Bach jobb och blir hovorganist hos hertigen av Weimar (se bild).

1708 får Johann Sebastian och Maria Barbara sitt första barn, en dotter vid namn Catharina Dorotea och 1710 får de sonen Wilhelm Friedemann som blir musiker och kompositör och lärare till Johan Gottlieb Goldberg. 1714 föds sonen Carl Philipp Emanuel Bach som också han uppfostras till att bli musiker, vilket han senare också blir vid Fredrik den II hov, kallad Fredrik den store.

Under tiden i Weimar skrev Bach mycket orgelmusik. Bland annat  samlade han 46 olika orgelpreludier i en bok han kallade ”lilla orgelboken” (Orgelbüchlein). Han skrev även mer komplicerade stycken och det kända stycket Toccata och fuga i D-moll är troligtvis från tiden i Weimar. När den gamle hertigen blivit ersatt av den yngre ville Bach sluta i Weimar men den nye hertigen ville inte godkänna hans avskedsansökan, det slutade med att hertigen fängslade Bach i en månad år 1717.

Matematiken i musiken

Med logiskt tänkande och ett sinne för matematik blev Bach mästare i att skriva flera individuella stämmor som samspelar. Att varje stämma har sin egen melodi kallas för kontrapunkt. I musikstilen fuga presenteras melodierna i olika stämmor och i olika variationer.

 

Jobb nummer 4 i Anhalt-Köthen

Efter fängslandet 1717 får Bach äntligen byta jobb och blir kapellmästare hos den 23 år gamle prins Leopold (se bild) vid hovet i Anhalt-Köthen. Prinsen ville ha profana musikstycken och underhållning. Bach skrev därför Brandenburgkonserterna samt mindre kända ”lilla klaverboken” (Klavierbüchlein, 1720). Under åren hos prins Leopold skriver Bach Partitor för soloviolin (6st), cellosviterna (6st) samt 6 sonater för violin och cembalo.

1720 eller 1721 (i juli 1720 enligt sidan Brittanica) dör Bachs fru Maria Barbara, kanske i samband med en graviditet. Totalt får makarna 7 barn men 3 dör i späd ålder. Enligt några källor skriver han det vackra stycket Chaconne i sin sorg efter hustrun.

I december 1721 Bach gifter sig med sångerskan Anna Magdalena Wilcken, dotter till en trumpetare vid Anhalt-Köthen-hovet. Hon lär ha varit 17 år yngre än Bach. Hon fick då ta hand om de 4 barn Johann Sebastian redan hade och tillsammans fick de ytterligare 13 barn.

Anna Magdalena Bach – notskrivarhjälp eller kompositör?

Musikforskaren Martin Jarvis har tittat närmare på den handskrivna notskriften och misstänker att Anna Magdalena kan ha hjälpt till eller till och med skrivit stora delar av några av Bachs mest älskade verk, cellosviterna.

Femte jobbet som kantor och lärare i Leipzig

Går det att skriva 1 stort verk i veckan och några små? 1723 tar Bach anställning som kantor i Leipzig där han undervisar i Thomasskolan och jobbar i kyrkan. Han får jobbet för att två andra kompositörer, Telemann och Graupner, tidigare tackat nej. Det var nu som Bach blev som mest produktiv och skrev massor med musik. Från juni 1724 verkar han ha föresatt sig att skriva en cantata i veckan och lite andra verk. I 27 år skrev Bach musiken för de fyra kyrkor han hade ansvar för. Musiken för stadens festligheter och tillställningar adderades till hans att göra lista.

Åren 1727 till 1733

Om du upptäcker mycket sorg och smärta i de verk som Bach skrev dessa år kan det bero på att han förlorade flera av sina barn i ung ålder.

  • Barn nummer 10. Christian Gottlieb Bach (1725 – 1728). Lille Christian Gottlieb blev bara tre år.
  • 12. Ernestus Andreas Bach (Föddes och dog 1727)
  • 13. Regina Johanna Bach (1728 – 1733). Blev 4 och ett halvt år.
  • 14. Christiana Benedicta Louise (Föddes och dog 1730)
  • 15. Christiana Dorothea Bach (1731 – 1732)

Om du vill: läs mer om barnen (på engelska) här.

På 1740-talet får Bach allt sämre syn men fortsätter att komponera, tidigare har vi nämnt:

  • Goldbergvariationerna. Från 1741. Lyssna igen här.
  • Die Kunst der fuge. Från år 1746. Lyssna igen här. (Observera utan hjälp av notpapper!)
  • H-mollmässan. Färdig 1747. Lyssna igen här.

Tillslut känner Bach sig nödgad att prova att operera ögonen. 1750 görs två misslyckade ögonoperationer och 4 månader senare får Bach feber och avlider.

Hur hade Bach det på ålderns höst?

Gick omkring i vackra kläder och var glamorös superkändis i Leipzig? Du som vill veta mer om Bachs liv år 1747 kan titta på denna film:

https://www.youtube.com/watch?v=VZkuZJedckA

Källor Bach:

  • Boken Klassisk Musik. Redaktör John Burrows. Damm förlag 2006. ISBN 91-7130-281-6
  • Jämförande av fyra internetsidor
    • https://www.biography.com/musician/johann-sebastian-bach
    • https://www.britannica.com/biography/Johann-Sebastian-Bach#ref12099
    • https://en.wikipedia.org/wiki/Orgelb%C3%BCchlein
    • https://www.classicfm.com/composers/greatest-classical-music-history/

Och även den något mindre trovärdiga

  • https://www.francemusique.fr/en/10-little-things-you-might-not-know-about-johann-sebastian-bach-15630

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Monteverdi är kompositören som representerar övergången från sen renässans till tidig barock då han började experimentera med och utveckla stilarna opera, sonata och concerto. 1607 skrev han den berömda operan L’Orfeo. Han skrev även 208 så kallade profana vokala verk t.ex. sånger. Många av dessa var madrigaler och för att få plats med alla skrev han 9 böcker med madrigaler. Du kan lyssna på Monteverdis mest kända madrigal Zefiro Torna här.

Liten ordlista

Opera= en form av musikteater , alltså en musikstil, inte ett sångsätt.

Sonat= ett instrumentalt stycke (i motsats till en sång). Vissa sonater skrivs enligt ett givet mönster nämligen i så kallad sonatform.

Concerto = instrumentalt verk för ett eller flera soloinstrument ackompanjerat av orkester.

Madrigal = från början en dikt blev madrigalen en vanlig musikalisk form på renässansen (1450-1600). Ofta hade madrigalen en romantisk och känslosam karaktär.


 

Tidigare lektioner:

  1. Lugn musik utan tydliga rytmer eller melodier. Ge förslag på vad du tror musiken kan ha för funktion för någon som lyssnar på den.

 

2. Vilken musik brukar du välja för att bli lugn och harmonisk? Diskutera.

3. Vi lyssnar till musikberättelsen ”Bachs bästa sömnpiller” ur ”Haydns gräddbakelse”.

  1. Vem var Goldbergs cembalolärare?
  2. Varför skrevs Goldbergvariationerna? Vilken funktion hade musiken i detta fall?
  3. Hur många variationer innehåller stycket?

 

/6A och 6B vecka 3.

 

Fotnot lektion vecka 3: Det är lite oklart när variationerna fick namnet ”Goldbergvariationerna”, det kan ha varit så sent som på 1800-talet. Eftersom Goldberg endast var 14 år när Bach överlämnade de mycket svåra variationerna så var antingen Bach optimistisk eller så var Goldberg mycket begåvad. Alternativt kan hela historien vara ren dikt.

 

Inför vecka 4: Starten på barocken.

Orfeo/Orfeus av Monteverdi från år 1607. Ett musikaliskt verk som blev ett nytt riktmärke för hur det skulle låta på tidigt 1600-tal. Den brukar omnämnas som ”den första riktiga operan”. Orfeus och Eurydike är en historia från den grekiska mytologin. Monteverdi markerar övergången från Renässansen (ca1450-1600) till Barocken (1600-1750).

  • Vilket instrument håller Orfeus i?

Synopsis (=kortfattad översikt) av vad operan ”Orfeus” handlar om.

Prolog – publiken får lyssna till Orfeus musik som enligt sägnen kunde tämja vilda djur och erövra underjorden.

I Första akten 
På ängarna i Thrakien firar Orfeus och Eurydike sitt bröllop. Orfeus sjunger en sång om kärlek och dyrkan (Vid 15 min). Nymferna och herdarna gläds med honom och följer honom till templet.

II Andra akten 
Orfeus sjunger till skogen men hans firande avbryts av att Sylvia anländer (32:00). Hon berättar hans kära Eurydike har dött av ett ormbett. Han blir mycket bedrövad och sorgsen men bestämmer sig för att försöka få tillbaka Eurydike från Hades, dödsriket/underjorden.

III Tredje akten 
Orfeus leds av Speranza (”Hoppet”) till helvetets portar där hon lämnar honom. Vid floden Styx sjunger han till färjekarlen Karon (1:02:00). Karon tycker synd om honom men släpper inte över honom. Orfeus fortsätter sin sång och snart sover Karon i en djup sömn (1:15:00). Orfeus tar årorna och ror själv över floden Styx. 

IV Fjärde akten 
I dödsriket har Persefone (Romerskt: Prosperpina) hört Orfeus musik och ber sin man Pluto att han ska låta Orfeus återvända till jorden med Eurydike (1:27:11). Pluto går med på detta med villkoret att Orfeus lämnar underjorden utan att en enda gång vända sig om och titta om Eurydike är med honom. På vägen hem börjar Orfeus att tvivla på Eurydike följer honom. När han plötsligt hör ett ljud (1:32:00) vänder han sig obetänksamt om och hans älskade Eurydike försvinner mitt framför ögonen på honom. Orfeus fortsätter nu ensam ackompanjerad av en sorgekör (1:36:07).  

V Femte akten
På ängarna i Thrakien går Orfeus sörjande och ropar men svaras endast av ”Echo” (=Eko). Han avlägger ett löfte om att inte älska någon annan kvinna än Eurydike. Hans far Apollon nedstiger från himlen för att trösta honom, eller för att ge honom bannor? (1:47:00). Tillsammans stiger de upp till himlen där Orfeus åter får se Eurydike. 

 

Vidare in i tidsepoken Wienklassicism (1750-1800)

Samma berättelse har även inspirerat kompositören Christoph Willibald Gluck (1714-1787) att 150 år senare skriva en opera ”Orfeus och Eurydike” år 1762.

Operan hade under dessa 150 år genomgått många förändringar. Christoph Willibald Gluck var en av de kompositörer som drev på förändringen. Nu skulle operan frammana en vacker stillhet istället för att vara tung, sorglig och dramatisk.