Åk 3 läsåret höst 2020-vår 2021
Länder eller geografiska områden vi vill ”besöka”
3A´s önskemål
Hawaiiukulele, hula-hula dans.AustralienDidjeridooIndienEn sitar har oftast 17-18 strängar.- Japan ??
Eritrea v.9Marocko v.9- Italien
- Spanien
KinaLärt oss om instrumentet guzheng, er-hu, dizi och pipa.- Mexico
- USA
Sapmi– norra delarna av Sverige, Norge och Finland.Lettland
3b´s önskemål:
Ryssland v. 10Kina(Turpan i Xjinjang)MongolietHawaiiKubaAustralien- Ukraina
Polen v.9- Thailand
Indien v.10Spanien v.9- Syrien
RumänienSomalia- Marocko
USA- (Gitarrens historiska och geografiska resa – Oud – luta- barockgitarr)
Sapmi– norra delarna av Sverige, Norge och Finland.Lettland
Lektion vecka 12
Genomgång: vad är att resonera?
- Tala, tänka och uttrycka åsikter om musik i olika delar av världen
- kunna jämföra – skillnader och likheter
- Vi lyssnar – hur är tempot i låtarna?
Vi sjunger – Vårsången April april.
Vi reser vidare:
Dags för USA!
Kan delas in i många olika stilar!
- Western/country. En av de mer kända folkliga musikstilarna från USA. Influencerna till countryn kom från flera håll. Fiolens plats i denna musik kom bl.a. med de irländska folkmusikens fiolmelodier. /3A och 3B gjort vecka 12
De tio största musikstilarna i USA (3 min): (3B gjort v.12)
Titta gärna in på detta klipp med vår lettiska sång som används i X-factor i Lettland.
3B hunnit med att resa till Rumänien vecka 12. Hur är tempot?
Rumänsk dans, klappar och stamp vid 4.20.
Lektion vecka 10
Australien
Didjeridoo och orkester
Indien
Belarus
Ryssland
Mexico
Lektion vecka 9
- Sjunga på Lettiska
- resa vidare
Dm C Dm F C Dm Am Dm
Dzīvoš’ ilgi, ne tik ilgi, Saules mūžu nedzīvošu Ūdentiņis, akmentiņis Tie dzīvos saules mūžu.
Ungefär: Divosh iilgi, näh tick ilgi saules moo-oshoo nedtsivå-shå
odenti-in-jis ackmentinjis Dtia ti-i-vås saules moo-shoo
Lektion vecka 7 – Sapmi och Lettland
Vi besöker några olika platser.
- Vilka likheter kan du hitta mellan de olika artisterna?
- Hur upplever du sången?
- Några nya instrument? kordofoner – stränginstrument
Marie växte upp i en strängt religiös familj, i kören fick hon sjunga men spela instrument var inte tillåtet. Marie fick en gitarr att endast hänga på väggen. När hon flyttade hemifrån började hon våga spela lite på den.
Jojktävling (nedan) vid 4:00 hörs vinnaren.
Lettland – Es atnācu uguntiņu (3a v.9)
https://youtu.be/sSTiJ26BdUE
https://youtu.be/KMGjN-XsJ7o
Dm C Dm
Dzīvoš’ ilgi, ne tik ilgi, Saules mūžu nedzīvošu
F C Dm Am Dm
Ūdentiņis, akmentiņis Tie dzīvos saules mūžu.
Ungefär: Divosh iilgi, näh tick ilgi saules moo-oshoo nedtsivå-shå
odenti-in-jis ackmentinjis Dtia ti-i-vås saules moo-shoo
2. Tēvu tēvi laipas meta, Bērnu bērni laipotāji. Tā, bērniņi, laipojat, Ka pietika mūžiņam. Nesmejat, jūs, ļautiņi, Ne smieklam es atnācu. Es atnācu uguntiņu Ar basām kājiņām. Ne nabaga bērniņš biju, Ne caur roku klausījos. Pate klaipu griezējiņa, Citam rikas devējiņa.
Översättning: Es atnācu uguntiņu – Jag kom vid elden
1. Lev 'länge, inte så länge, jag kommer inte leva ett solliv
Vatten, sten De kommer att leva ett soligt liv.
2. Fädernas fäder kastade gångbroarna, fotpallarnas barn. Så små barn, du går,
det var nog för alltid.
Skratta inte, ni skratt jag kom. Jag kom till bålet med bara fötter.
Jag var inte ett fattigt barn, jag lyssnade inte för hand.
Patébröd, En annan näsduk.
Den lilla sångsamlingen:
Polen
Ukraina
https://youtu.be/caf32C6Vg5w
Spanien, Andalucien
Några år senare:
Marocco (3A v.9)
Eritrea (3A v.9)
Sudan
Inför vecka 4
Asien
Hur låter det där den kinesiska musiktraditionen möter den arabiska? Två olika skalor/tonmaterial. Den femtoniga musiken från kina har här fått två toner till och blivit 7 tonig.
Från Kinas västligaste område: Xjinjiang. Mer exakt Turpan i Xjinjiang.
Klipp från Kina: (3A oh 3b inte gjort). Instrumenten kallas guzheng, erhu, dizi (flöjt) och pipa.
https://youtu.be/9M4gca_uLB4
Mongoliet:
/3A och 3b hunnit vecka 4.
Papua Nya Guinea
USA:
Hawaii – där instrumentet ipu spelas.
Dans på hawaii:
Lektion vecka 3
3B har jobbat med rytmer till den nordamerikanska Canoe song. Vi har pratat om rytmerna ta ta, ti ti ta och den lite mer kluriga ti ta ti ta ta. När slagen kommer bredvid grundpulsen kallas det för synkop. Sedan ”reste” vi till Kuba och lyssnade på son-musik. I den musiken fanns det också klaves och synkoperade svängiga rytmer.
Kubansk musik – son, habanera, och mycket mer (varldsmusik.se)