Musikhistoria

Musikhistoria är ett brett kunskapsområde inom musikämnet. I upplägget har vi en del med sång och spel med tillhörande reflektioner och en med lyssning och reflektion.

  • Pop-rockhistoria i samband med ensemblespel. Vi spelar exempel från 1950-nutid och diskuterar skillnader och likheter.
  • Den klassiska musikens (=den västerländska konstmusikens) framväxt och indelning i olika epoker.

Epokerna går in i varandra och det går även att göra fler indelningar men här nedan listas de största och viktigaste perioderna att känna till.

Istidsmusik (33 000 f.Kr.) och musik från Antiken ca 3000 f.Kr-ca 800 e-Kr.

Stora delar av den riktigt tidiga musiken och antikens musik finns inte nedskriven med noter och det är i många fall svårt att veta hur den kan ha låtit. Dock finns många instrument bevarade där benflöjter tillhör de absolut tidigaste instrumenten.

Lyssna och läs mer här musik från istiden och antiken 


Medeltiden ca 800-1450 e. Kr.

Merparten av den musik som bevarats från Medeltiden är kyrkomusik, det var nämligen i kyrkan som munkar och nunnor tecknade ner musiken med noter. Under medeltiden var kompositörerna intresserade av hur melodierna lät och melodierna var komponerade i någon av de åttan kyrkotonarterna (egentligen olika skalor med vissa toner i).

Mer om Medeltidens musik hittar du här: Musik från medeltiden

Viktiga kompositörer att känna till från Medeltiden:

  • Hildegard av Bingen (1098-1179)
  • Guillame de Machaut (1300-1377)
  • John Dunstable (1390-1453) Ca 60 verk. Engelsk kompositör som kom med nya harmonier och nya idéer om melodilinjer i både tenorstämma och den ljustaste, ”sopranstämman” samtidigt. Införde mer komplicerade rytmer.

Renässansen ca 1450-1600

Antikens konst återupptäcktes. (Renässans betyder ungefär ”pånyttfödelse”). Mer information om Renässansen hittar du här: http://musikfrokenanna.vibloggar.nu/musikhistoria/renassansen/

Viktiga kompositörer att känna till från Renässansen:

  • Josquin des Prez (1450-1521) Nederländsk kompositör
  • Giovanni Pierluigi Palestrina (italiensk kompositör 1525(1526?)-1594)
  • Tomas Tallis (1505-1585) Engelsk kompositör
  • Orlando di Lasso (1530(eller 1532)-1594)

Barocken ca 1600-1750

När kompositören Monteverdi i början på 1600-talet började experimentera med helt nya musikformer såsom opera, sonata och concerto markerade det slutet på Renässansen och början på en ny musikalisk epok nämligen Barocken. 1607 kom Monteverdis ”Orfeo” vilket kom att bli den tidiga operans riktmärke.

Lyssna och läs mer om barocken här: http://musikfrokenanna.vibloggar.nu/musikhistoria/barocken/

Karaktärsinstrument: cembalo och kyrkorgel. Lutan hade varit mycket populär men blev nu gradvis ersatt av olika tangentinstrument. De första var virginal och spinett.

Viktiga kompositörer att känna till:

  • Claudio Monteverdi (1567-1643)   Italiensk kompositör. 254 verk.
  • Isabella Leonarda (1620-1704) Italiensk kompositör och nunna. Över 200 verk.
  • Antonio Vivaldi (1678-1741) Italiensk kompositör. Fler än 811 verk.
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) 792 verk.

Bach brukar kallas (den klassiska) musikens fader.

  •     Georg Friedrich Händel Tyskland/England (1685-1759) 487 verk.

Wienklassismen ca 1750-1800

Wienklassiscismen var instrumentalmusikens storhetstid. Orkestrarna blir större och större och instrumenten genomgår flera moderniseringar och förbättringar vilket ökar deras tonomfång och spelbarhet. Det sätts upp regler för hur kompositörerna ska skriva. Bland annat sonatformen som får stort genomslag. Konserten och sonaten och symfonin är de tre största kompositionsformerna.

Viktiga kompositörer att känna till:

  •  Franz Joseph Haydn Kompositör från Österrike. (1732-1809)  1195 verk varav 109 (!) symfonier.

Wolfgang Amadeus Mozart Kompositör från Österrike. (1756-1791) 655 verk.


Romantiken ca 1800-1900

Beethoven är den siste wienklassiske kompositören men också den förste romantiske kompositören. Den ”frie konstnären” uppstår under romantiken och för första gången i musikhistorien kan skickliga musiker leva på sin konst. De blir respekterade och beundrade av en växande medelklass och pianovirituoserna Chopin och Liszt blir behandlade som gudar. Man ansåg, precis som under antiken, att musikalitet var en gudagåva. Damerna i publiken slogs om silkesnäsduken som Liszt torkade svetten ur pannan med.

Musiken och konsten skulle uttrycka starka känslor. I Beethovens ”ödessymfoni” Symfoni nr 5, kan detta höras tydligt.

Viktiga kompositörer att känna till:

  • Ludwig Van Beethoven Tyskland. (1770-1827).
  • Giaocchini Rossini
  • Franz Schubert

 

  • Pjotr Iljitj Tjajkovskij (1840-1893)

Individuell stil med ryska folksånger och en komponeringsstil som är mer västeuropeisk. Rysk nationalism med personlig agenda. Bombastiska pampiga verk till exempel Festuvertyr 1812 då Ryssland hade segrat över Napoleon (Frankrikes nationalsång hörs i verket som också innehåller ljudet av kanoner (!)) blandas med det oförglömliga och vackra till exempel baletten Nötknäpparen.


Impressionism slutet av 1800-talet, början av 1900-talet

Nämnas här kan även så kallad Nationalromantik. När de moderna nationalstaterna utvecklades under 1800- och 1900-talen blev musiken ett sätt för kompositörerna att uttrycka sin identitet. Musiker som skrev nationalromantisk musik var inte alla nationalister men deras musik reflekterar deras länder eller ursprungsregion (källa: referensverket Klassisk musik).

Claude Debussy (1862-1918)

Fransk kompositör som förnyade den då konservativa franska musikscenen. Han upplöste gamla regler och skapade ett nytt musikaliskt språk där både harmonier (vilka toner som kombineras), rytmer, form, struktur och klangfärg fick nya kombinationsmöjligheter. Debussy skrev 277 olika verk. Lyssna till Förspel till en Fauns eftermiddag eller till exempel  Arabesque 1 och 2.

Maurice Ravel (1875-1973)

Ravel tog inspiration av Debussys musik och vidareutvecklade en ny fransk stil som frigjorde sig från den mer konservativa och regelmässiga musiken från Romantiken. Ravel skrev 88 verk av hög kvalité. Det sägs att han var en omåttlig perfektionist och han suddade ut gränserna mellan ”seriös” (klassisk) musik och mer ”lättsam” populär musik.

Ravels absolut mest kända stycke heter Bolero där Ravel använder två melodiska idéer. Hela stycket är ett långt crescendo d.v.s. styrkeökning vilket skapar den spänning som gjort stycket så berömt.


Modernismen ca 1900-2000

 

Viktiga kompositörer att känna till:

 Igor Stravinskij (1882-1971) Rysk kompositör. Stravinskijs musik kan delas in i tre perioder: den ”ryska” (lyssna till Eldfågeln eller Våroffer som chockerade stora delar av publiken), den ”neoklassiska” (som Wienklassicism fast med ”fel” toner) och den ”seriella”.

 Béla Bartók (1881-1945) Ungersk kompositör

I Bartoks musik kan både folkliga ungerska visor höras samt hur musiken går över från romantik till modernism, från diatoniskt (vanliga skalor och ackord) till mer dissonanta klanger.

Arnold Schoenberg

Schoenberg använde 12-tonsteknik för att få fram oväntade dissonanser. Den vanliga dur och moll-tonaliteten som vi är vana vid är, genom att använda alla de 12 halvtonerna 1 gång innan du får upprepa någon ton, helt upplöst.

 

Edgar Varése

Verket Ionization skrivet 1931.

 

Bilder hämtade från Wikipedia